capoeira_antico

Istoria Capoeirei

   Sclavii negri au inceput sa fie adusi in Brazilia in anul 1548,ca forma de a substitui
poporul nativ(indieni)deoarece acestia nu aveau multa capacitate pentru lucrul fortat si
utini rezistau in captivitate.In urmatoarele trei secole au fost redominante popoarele de
runchiul lingvistic banto,din care face parte limba quibundo,erau aestia angolanii,
benguelii,mozambicanii,cabindii,si congolanii,aceste grupuri ednice inainte rivale s-au unit
contra sclaviei si profitand de cunostintele tehnicilor de corp au creeat o impreunare
de dans/lupta chemat Capoeira.Locurile de refugiu unde se intalneau Indienii,negrii,pana
si albii se numeau Quilombos,unde dezvoltau tehnicile de razboi si unde culturile se
uneau inca mai mult.
  Timpuri mai tarziu cu desfintarea sclavismului(semnarea Legii Aurii,de Printesa Isabel),si mersul negrilor acum liberi spre orase,unindu-se cu ex-sclavii din centrele urbane capoeira a inceput sa fie relationata ca o arta de banditism si a fost o mare teroare pentru Imperiu,incepand sa fie interzisa,sa fie practicata,si ca forma de pedeapsa primeau pana la 300 lovituri de bici acela care ar fi fost prins ca practica capoeira.
  In orasele portuare din Rio de Janeiro,Salvador si Recife capoeira trecea printr-o noua faza.
  In Rio de Janeiro capoeiristi erau bratul armat le celor doua mai mari partide de epoca chemandu-se un grup NAGOAS si ceilalti GUAIAMUNS care erau forta Partidului Conservator si respectiv Liberal(monarhistii si republicanii), erau utilizati ca forma de a termina cu intrunirile si festivalurile ale partidului rival,dar timpuri dupa aceea cu victoria la putere a liberalilor persecutia a crescut si grupurile de capoeira au fost desfintate.
  In grupurile se infruntau la datele festive inaintea bandelor militare amestecand gluma si violenta,cei mai periculosi nu se expuneau atat de mult,dar erau buni cu cutitul,briciul.In timp si cu persecutia politiei capoeira a facut loc lui Frevo dansul tipic de carnaval din Recife pentru care capoeira a avut o mare influenta in pasul acesteia.
  In Salvador negrii au facut revolutii pentru ca erau cei exclusi din societate si
era un mare majoritatea populatiei dar au fost dezorganizati prin convocarea la razboiul
cu Paraguai si inca ca forma de impotrivire pentru practica de capoeira toti acei care ar
fi fost prinsi practicand capoeira erau deportati catre Insula Fernando de Noronha fiind
trimis la lucru fortat.
  Bahia era si este pana azi centrul de cultura afro-braziliana,facand cum ca in acea
 epoca,capoeira sa gaseasca refugii in locuri dificile de acces pentru politie,si asa s-a
tinut treaza continuand sa fie practicata,impreuna cu Candomble si alte manifestati
afro-braziliene.Asa s-a creeat ,o noua forma se a practica capoeira,gingatul,miscarile si
muzica suferind mutatii cu trecerea timpului.
  Intoarcerea la practica de capoeira s-a dat in timp dupa aceea,prin anul 1930,cu nasterea Luptei Regionale Baiana,creatorul acesteia Manuel dos Reis Machado,mai cunoscut ca maestrul Bimba va crea o noua forma de a practica capoeira,definind metode de invatare ,postura si etica incercand sa scoata ideea cum ca capoeira este arta practicata numai de banditi,el cerea elevilor sai carnet scolar si carte de munca.A fost intr-o demonstratie pentru ca presedintele Republicii Gentulio Vargas,care a vazut in capoeira adevarata lupta braziliana a legalizat aceasta practica daca era practicata intr-o incapere inchisa(sali).
Fiind creata Capoeira Regionala de Maestrul Bimba practicantii de capoeira care nu aveau relatii cu maestrul,au dat numele de Capoeira Angola, capoeirei practicata fara metode de invatamant. Ca aparator ale traditiei ei si responsabil pentru Capoeira Angola a fost ales Vicente Ferreira Pastinha,cunoscut in capoeira ca Maestrul Pastinha.Azi in zi,capoeira este practicata pe strazi,piete,scoli,universitati si forte militare sivine sa castige din ce in ce mai multi adepti spre exterior,fiind practicata ca lupta,folclor,dans si deasupra de toate respectata ca simbolul de libertate a unui popor.

palmas

You are viewing the text version of this site.

To view the full version please install the Adobe Flash Player and ensure your web browser has JavaScript enabled.

Need help? check the requirements page.


Get Flash Player